ONZE FIETSVAKANTIE 2015

23/08 - 30/08

ZEELAND (NL)

Het is weer zover onze jaarlijkse fietsvakantie. Voor het derde jaar op rij trekken we er met onze fietsen op uit. Na het eerste jaar 3 dagen Aartrijke/Torhout, vorig jaar 6 dagen Heuvelland en Westhoek te hebben doorkruist, fietsen we dit jaar 8 dagen door Zeeland.

Het is bewust dat we kiezen om de afstanden en duur elk jaar een beetje op te drijven, dit om onze dochters een beetje te sparen en niet op te branden.

Steeds trachten we te logeren op kindvriendelijke plekken, maar vooral op plekken die net iets anders te bieden hebben dan een standaard B&B, camping of hotel.

DE DEELNEMERS

ETAPPE 1 | OOSTENDE - CADZAND

23/08/2015 | 57,6 KM | route op Strava

KNOOPPUNTEN: 01 - 04 - 08 - 05 - 06 - 09 - 31 - 32 - 33 - 36 - 37 - 42 - 45 - 29 - 32

Om 10 uur vertrekken we, traditioneel langs ons verhuurpunt, om nog even afscheid te nemen van de jongens van de verhuur en de obligate vertrekfoto te nemen (met dank aan de Oostendse politie deze keer).

Een uurtje later hebben we eindelijk afscheid genomen van alle bekenden, nemen we de overzet in Oostende en zijn we echt vertrokken. Op naar de eerste knooppunten. De wind zit stevig tegen vandaag en we moeten onze kilometers halen om vanavond (op tijd) in Cadzand te geraken. In de helft van onze route wonen opa en oma, perfect moment dus om onze boterhammetjes op hun terras op te eten.

Na bidons en magen te hebben gevuld, vatten we ons tweede gedeelte van deze dag aan. We kronkelen verder langs de kustroute door de haven van Zeebrugge, de dijk van Knokke om zo aan het mooiste gedeelte van de dag aan te belanden: het Zwin.

Onze fietsvakantie zou niet compleet zijn als we geen regen hadden, dus bij aankomst aan het Zwin, begon het te regenen en deze hield aan zolang we naast het Zwin fietsten. Buiten vluchtende doorweekte mensen hebben we spijtig genoeg niet veel gezien van dit mooie stuk van onze route, maar we komen nog wel eens terug.

Bij aankomst in Cadzand waren we goed doorweekt, maar wel tevreden dat we het hadden gehaald. Dit was uiteindelijk onze langste dagafstand en onze fietsen en vooral dochters hadden deze perfect overleefd. De mensen op het terras keken een beetje raar (en dat zou de hele vakantie zo zijn), maar een ijsje, Duvel en glaasje wijn met kletsnatte kleren is uiteindelijk even lekker.

Na kennis te hebben gemaakt met onze bescheiden trekkershut (camping Zonneweelde), moesten we terug naar het centrum om iets te eten. Na het eten en een nieuwe stevige regenbui, kruipen we (letterlijk) vroeg onder de wol. Morgen willen we (heel) vroeg (het is uiteindelijk vakantie en slapen kan je thuis ook #LOL) vertrekken om de voorspelde regen voor te blijven.

ETAPPE 2 | CADZAND - KAMPERLAND

24/08/2015 | 54,3 KM | route op Strava

KNOOPPUNTEN: 32 - 37 - 10 - 83 - 14 - 20 - 07 - 86 - 85 - 87 - 83 - 84 - 57 - 58 - 05 - 59 - 37 - 61 - 62 - 34 - 36 - 01 - 17 - 18

Spannende dag: vanaf 11 uur wordt er zware regen voorspeld! We waren allemaal (heel) vroeg wakker, dus waarom nog wachten. Om 7u30 zijn we klaar en droppen we de sleutel van onze trekkershut in de brievenbus van de camping. We beginnen aan het mooiste stuk van onze fietsvakantie: de panoramaweg van Cadzand naar Breskens 's morgens vroeg met de opkomende zon en de dauw die wegtrekt: SUPER!!

Na zoveel moois komen we aan in Breskens waar we de overzet nemen naar Vlissingen. Ook nu zit de regen ons nog op de hielen en willen we zo snel mogelijk naar onze volgende slaapplaats. Daarom beslissen we nog even verder te rijden en in Middelburg een koffie te drinken en een kleinigheidje (uiteraard zelfgemaakte appeltaart) te eten in het gezellige koffie-/theehuis Sint John.

Halverwege tussen Middelburg en Veere is het om 13 uur dan zover: regen. Even stoppen, regenjassen aan en vrolijk verder fietsen. Tussen de regendruppels ontdekken we Oma's Snoepwinkel: stoppen!! Dit piepklein snoepwinkeltje heeft meer dan 100 soorten ouderwets snoep en is een feest om in rond te draaien (stappen kan bijna niet door de beperkte ruimte).

Veere is waarschijnlijk een mooi stadje, maar had naar onze mening iets te veel toeristen en was niet zo fietsvriendelijk als we zouden denken. Mogelijks dat de regen en de vele natte naar de grond kijkende mensen tot deze mening leidt, maar wij konden er niet snel genoeg weg. Daarom namen we het eerste "Rondje Pontje" dat we konden richting Kamperland, onze eindbestemming.

De kapitein en bootsman van het pont waren enorm onder de indruk van onze verschijning/uitrusting, dit hadden ze nog nooit gezien. Onze trein (Bullitt + FollowMe + Kokua) kon niet in het pont en moest op het dak. Samen met een nieuwe regenbui kwamen we aan de overkant van het Veerse Meer, dus regenjassen aan en op de fiets. Na een half uurtje "we zijn er bijna, nog even ophouden" en "waarom ben je daarnet op het pont niet naar het toilet gegaan" komen we aan in het centrum van Kamperland. Vermits we maar vanaf 15 uur in onze tent op de camping kunnen, zijn we verplicht (#LOL) om een aperitief te gaan drinken op het zonnige terras van de boerderijwinkel/-bakkerij.

Nog even checken op de kaarten (we rijden dit jaar zonder GPS) en dan laatste stuk naar FarmCamps, ons basiskamp voor de volgende 4 dagen. Op de boerderij/camping worden we ontvangen door boer Jan, die ons wegwijs maakt op de zéér compacte camping en enkele huisregels uitlegt.

PLAATSELIJK RONDJE | NOORD BEVELAND

25/08/2015 | 21,9 KM | route op Strava

KNOOPPUNTEN: ?? (als we ons vakantieboekje terugvinden, vullen we deze aan)

Na het verzorgen van de pony's en andere dieren op de boerderij, vandaag gewoon even de benen loswerken met een kort rondje. Maar toch slaat de vermoeidheid al aardig toe.

PLAATSELIJK RONDJE | KAMPERLAND - ZIERIKZEE

26/08/2015 | 56,9 KM | route op Strava

KNOOPPUNTEN: ?? (als we ons vakantieboekje terugvinden, vullen we deze aan)

We zijn in Zeeland en willen absoluut 1 van de 2 grote/lange bruggen bezocht hebben, maar er staat (zelfs voor Zeeland) een strakke wind die tracht roet in het eten te strooien, maar die brug zullen we temmen. Op naar de Zeelandbrug en dus de oversteek naar Zierikzee.

De Zeelandbrug is iets meer dan 5km lang en best indrukwekkend om over te rijden, maar ook weer saai en vooral veel lawaai van het drukke verkeer.

In Zierikzee is er net als in Veere 2 dagen geleden enorm veel volk, heel mooie maar heel toeristische plekken, waar we ons na al die rust tussen de weiden toch eerder een beetje ongemakkelijk vinden.

Het geluk zat ons mee, want wij gingen ervan uit (soms misschien onze tochten toch wat beter voorbereiden), dat er redelijk constant bootverbindingen waren. Niet dus! Maar zoals gezegd hadden we geluk en vertrok de laatste boot voor de volgende 2 dagen een uurtje na aankomst in Zierikzee. Blij want anders hadden we 50km tegen wind terug gemoeten.

Dus de boot op en op zoek naar de zeehonden. Welke we niet zagen.

VEEL REGEN

=

PLATTE RUST, PONY'S EN UITREIKING BOERENDIPLOMA

ETAPPE 3 | KAMPERLAND - VLISSINGEN

28/08/2015 | 44,1 KM | route op Strava

KNOOPPUNTEN: 04 - 03 - 30 - 27 - 16 - 14 - 10 - 40 - 42 - 44 - 80 - 81 - 88 - 86

Vandaag vatten we onze terugtocht aan. Het is één van onze leukste, mooiste ritten van deze vakantie. We rijden de volledige kust van Walcheren tot in Vlissingen. Het is een heel afwisselende route langs de kust, maar ook tussen de duinen en door bossen. Echt een aanrader.

In Westkapelle kan je mooi beschut zitten achter de dijk en hebben ze een heel goed (fiets)café: Grandcafé De Fiets. Het is gevestigd in een oude fietsenwinkel en ze hebben er enorm veel soorten bier!

Voor het eerst maken we gebruik van "Warmshowers" voor onze overnachting in Vlissingen. Warmshowers is een online community van fietsers die een slaapplek aanbieden. Dus je slaapt bij mensen thuis. De benaming is ontstaan uit het feit dat je in principe alles kan meenemen op de fiets behalve een warme douche.

Het was een zéér aangename ervaring, leuk gastgezin, die zelf al héél veel hadden gefietst. Lobke, onze gastvrouw, maakte zelfs een echt feestontbijt voor ons, zodat we met een zalig gevoel onze voorlaatste dag aanvatten na dat we onze allereerste lekke band (van 3 fietsvakanties) hadden hersteld.

ETAPPE 4 | VLISSINGEN - BRUGGE

29/08/2015 | 64,8 KM | route op Strava

KNOOPPUNTEN: 86 - 07 - 25 - 22 - 27 - 21 - 43 - 42 - 46 - 40 - 95 - 97 - 96 - 98 - 94 - 54 - 55 - 56 - 18 - 17 - 16 - 25 - 13 - 10 - 02

Zoals gezegd vatten we de dag aan met een heus feestontbijt (in de zon) en een lekke band. Pat krijgt een heel leuk kadootje, een fietsvaasje, van onze gastvrouw. Nog eenmaal overzetten en we beginnen aan onze langste route van deze vakantie, eindbestemming Brugge. Waar we gaan slapen, maar we weten nog niet waar. Daarvoor wordt gezorgd door een vriend.

Mooi weer, heel rustig onderweg tot aan Sluis, vanaf daar zit je op een fietssnelweg naar Brugge.

In Brugge aangekomen, bleek dat we mochten slapen in de tipi die Raf, onze vriend, in z'n tuin had opgesteld. Weer een leuk avontuur voor ons, zeker als je weet dat we bijna niet geslapen hebben omdat we knal in het epicentrum zaten van HET grote supercellen-onweer die nacht.

ETAPPE 5 | BRUGGE - OOSTENDE

30/08/2015 | 27,8 KM | route op Strava

KNOOPPUNTEN: ?? (als we ons vakantieboekje terugvinden, vullen we deze aan)

Laatste loodjes wegen het zwaarst en Brugge - Oostende is nu niet de mooiste route (zeker niet als je het kanaal voorbij bent), maar we zijn er geraakt en hadden een ZEER leuke vakantie.

EN NU:

TOT VOLGEND JAAR

Meer verhalen van onze fietsvakanties / -ervaringen: lees hier

Meer info over onze fietsen en andere fietsproducten /- kledij: www.ginocarts.be