Getest: Idworx RnR Power Spec en Rough Spec

Voor kenners zegt de naam Rockn Rohler al lang alles. De RnR is de idworx MTB die een revolutie op gang gebracht heeft. Recht door zee: sterk, stabiel, betrouwbaar, onderhoudsarm: alle eigenschappen die een mountainbike doorgaans niet bezit. De idworx geometrie, de Rohloff naaf, de gesloten kabelvoering… De RnR beschikt over hét ultieme uithoudingsvermogen onder alle omstandigheden.

 

De RnR is typisch idworx “Ride it all, all the time”.

 

Wij hebben van deze fiets twee testexemplaren staan in de winkel. Hieronder lees je een recensie van Rado en Thomas, die met de fietsen naar Dinant trokken om daar een mooie mountainbikerit te maken onder een stralende blauwe hemel.

 


 

De testopstelling bestaat uit: 2 mountainbikers, 1 idworx Rockn Rohler rough spec, 1 idworx Rockn Rohler power spec én veel bike-goesting. Om een beter beeld te krijgen van zowel het totaalconcept van de fietsen als de werking van de Rohloff kiezen we voor een pittige mountainbikerit van 60km met 1400 hoogtemeters rond Dinant met de nodige technische passages. Het is prachtig weer en de ondergrond is gevarieerd. Sommige modderige stukken vragen het uiterste van de fietsen in het klimmen en stellen onze stuurmanskunsten op de proef tijdens het afdalen.

 

ERVARING MET DE IDWORX POWER SPEC

radoAls weight weenie heb ik mijn vooroordelen over een hardtail die een dikke 12kg weegt… Al op de eerste klim blijkt dat dit wat voorbarig is. De fiets is zeker niet flitsend en versnellen op een helling gaat net dat ietsje minder vlot, maar wat een tractie en stabiliteit krijg je er voor in de plaats! De brede velgen hebben hier zeker hun aandeel in. Je voelt je snel thuis aan het stuur van de idworx: hij laat je nergens in de steek en reageert door de lange wielbasis zeer voorspelbaar. Persoonlijk heb ik liever een compactere fiets, waardoor je het achterwiel wat korter door een bocht kan trekken. Maar dat heeft met keuzes te maken en doet geen afbreuk aan de fiets. De RS 1 doet perfect zijn werk en werkt uiterst soepel: die vork kan makkelijk de competitie aan met de duurste FOX modellen.

 

Ik ga er verdorie nog van houden.

 

2Naarmate de kilometers vorderen begint het schakelen in de vingers te zitten… Ondanks het feit dat ik een duidelijke ‘klik’ mis bij het schakelen, werkt alles zeer vlot. Een scherpe klim kort na een afdaling: even de druk van de pedalen, een draai aan de hendel en daar is de versnelling die je nodig hebt… pluspunten voor het Rohloff systeem! Ik ga er verdorie nog van houden. Want ook mijn vrees dat de naaf als een blok in het achterwiel zou aanvoelen blijkt ongegrond. Een boomstammetje op de weg? Je wipt er zo over. Wat me als sporadische singlespeed-rijder ook wel charmeert is de rechte kettinglijn, waardoor je nooit met een knarsend schuine ketting te maken hebt. Vanaf de eerste bevoorrading zijn de nieuwsgierige blikken niet weg te slaan: er is duidelijk interesse in het alternatieve Rohloff schakelsysteem en ook de Rock Shox RS 1 trekt meer dan een beetje de aandacht. Mijn deskundige uitleg (ahum) krijgen ze er gratis bij.

Je merkt dat de idworx niet ontwikkeld is voor één specifieke toepassing, maar wel zijn mannetje zal staan in alle omstandigheden. Voor iemand die een mountainbike zoekt om op uiteenlopende parcoursen uit de voeten te kunnen: de slogan ‘ride it all, all the time’ lijkt me zo slecht niet gekozen. Gerrit Gaastra maakt keuzes in het ontwerp van zijn bikes, dat op zich vind ik wel cool: idworx staat ergens voor. Het zijn niet allemaal mijn keuzes, maar ik ben er zeker van dat er mensen zijn die dit de perfecte do-it-all-bike vinden.

PS: De Giro Terraduro schoenen zaten als gegoten en maakten deze mountainbike-ervaring alleen maar completer

 

ERVARING MET DE IDWORX ROUGH SPEC

thomasDe eerste meters is het wennen aan de draaishifter van de Rohloff (normaal gebruik ik Shimano XT) en het feit dat je effectief moet stoppen met kracht op de pedalen te zetten om lichter te kunnen schakelen. Voor het zwaarder schakelen is dit niet nodig. Een van de grootste voordelen komt meteen naar boven als we na een afdaling een steile helling voorgeschoteld krijgen. Hier kunnen we met de Rohloff in één beweging van de zwaarste versnelling naar de lichtste schakelen, ook bij stilstand. Na afloop van deze vermoeiende tocht kan ik bevestigen dat het Rohloff systeem vlot werkt eens men het schakelen onder de knie krijgt en dat de rough spec qua verzet perfect geschikt is voor zwaardere tochten met steile beklimmingen. De concentratie van het gewicht van het schakelsysteem in de achternaaf vormde geen probleem bij het rijden en het achterwiel opheffen om een obstakel over te rijden lukt bijna zo vlot als met de traditionele derailleursystemen.

 

… met de Rohloff in één beweging van de zwaarste versnelling naar de lichtste schakelen, ook bij stilstand

 

1Bij idworx gaat het natuurlijk over een totaalconcept en ook daar heb ik vandaag een eerste mening kunnen over vormen. Eerst en vooral is de fiets dankzij de iets langere wielbasis en lagere trapas heel stabiel en voelde ik me meteen op mijn gemak. Dit gevoel werd nog versterkt door de 120mm Reba verende voorvork en de combinatie van brede idworx velgen en Schwalbe Racing Ralphs in 2.3 uitvoering. Wat dit gevoel dan weer tegenwerkt is de breedte van het Syntace stuur dat voor mij (ik rijd normaal met 71cm breed) te smal is wat minder controle geeft bij het afdalen. Hierdoor krijgen we een fiets die uitnodigt om vooral op souplesse een helling op te rijden met een kleine versnelling en veel minder vraagt om telkens opnieuw te versnellen en op kracht de hellingen te bedwingen. Dit gevoel wordt nog versterkt door het totaalgewicht van de fiets en de verschillende onderdelen (± 12,3kg). Dit gewicht of eerder het gebrek aan gewichtsbesparingen op de onderdelen zorgt ervoor dat alles heel stevig aanvoelt en dat hoogstwaarschijnlijk ook is, maar dit doet de echte mountainbiker wel meteen nadenken waar en hoe gewicht kan bespaard worden om de fiets lichter en speelser te maken. Maar dat is volledig afhankelijk van wat je wil doen en voor een biker die het hele jaar door een mountainbike wil die overal doorheen komt zonder problemen en die geen ambitie heeft om records op Strava te verbeteren, lijkt me dit een heel mooie fiets.

 

Bedankt aan Tom voor het gebruik van de nieuwe fietsen en het vertrouwen!

 


Wil je zelf ook eens graag deze (of een andere) fiets uittesten? Meer info vind je hier.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: