Focus innoveert met nieuwe Mares-crossfiets

focus-mares-cxDat Focus in 1992 werd opgericht door voormalige wereldkampioen veldrijden Mike Kluge heeft het fietsenmerk meteen in een bepaalde richting gestuurd. Materiaalfreak Kluge wou niet alleen zijn oude dag veilig stellen, de flamboyante Duitser voelde zich bij de ontwikkeling van fietsen in het Verre Oosten niet goed en wou een directere greep op de dingen hebben. En dus stampte hij maar zelf een fietsenmerk uit de grond.

 

ONTWIKKELINGSDOELSTELLINGEN

Bij de ontwikkeling van de Mares CX hadden de ontwerpers en ingenieurs een paar doelstellingen op het krijtbord staan: minder gewicht, interne kabelgeleiding, compatibel met mechanische en elektronische derailleurs, een cantilever- en een schijfremversie en een nieuwe geometrie.

 

STEEKASSEN VOOR STIJFHEID EN ZEKERHEID

Focus maakte een speciale steekas die gericht is op cross- en racefietsen. De Rapid Axle Technology is het snelste steekassysteem op de markt: de pin aan het uiteinde laat je toe om met één korte beweging de as vast te zetten, waarna je enkel nog de snelsluiting moet dichtklappen.

 

FOCUS CX CHAIN GUIDE

Dit is een 48 gram lichte kettinggeleider die wordt gemonteerd. Geen onnozel staafje dat onder de voorderailleur wordt geplaatst en die de ketting op zijn plaats moet houden, maar wel een complete ‘schijf’ die moet voorkomen dat de ketting vooraan van het kettingblad loopt.

 

SUPERLICHT

Een gelakt frame in maat 56 weegt inclusief boutjes en nokjes in cantilever versie 895 gram, eenzelfde frame voor schijfremmen weegt 922 gram. En uiteraard is het frame te combineren met elektronische en mechanische derailleurs, de uitvalpatten zijn full carbon exemplaren net zoals de 418 gram lichte voorvork voor canti’s en de 25 gram zwaardere vork voor schijven volledig van carbon gemaakt is.

Een volledig testresultaat kan je vinden op Grinta.be of Cycling.be.

 

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: